вівторок, 29 жовтня 2019 р.

Урок мислення серед природи "Осінь щедра і привітна"

Урок мислення серед природи "Осінь щедра і привітна"

МЕТА: Повторити й узагальнити знання учнів про осінь; вчити спостерігати за природою восени та знаходити її відображення в художніх творах; удосконалювати вміння виразного читання напам’ять віршів; розвивати кмітливість, творчі здібності учнів, емоційно-образне сприйняття природи; виховувати взаємоповагу в стосунках, любов до рідної природи і бережливе ставлення до її краси.
ОБЛАДНАННЯ: Завдання для груп, вирізки до теми «Осінь», добірка народних прикмет про осінь, малюнки із зображенням осінніх пейзажів; запис з мелодіями  Вівальді «Пори року».
ТИП УРОКУ: урок «Під небом голубим»  за методикою В.Сухомлинського

ХІД  УРОКУ

1. Організація класу.(Інструктаж з правил техніки безпеки )
2. Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Ми закінчили вивчати ще одну тему. Хто пам’ятає, як вона називається?(«Цікава книга природи»). Сьогодні ми пригадаємо твори, які вивчали, їхніх героїв, спробуємо на практиці переконатися і перевірити всі ознаки осені. Тому проведемо цей урок на вулиці «під голубим небом».
3. Робота з матеріалом уроку.
Щоб цікавіше пройшов наш урок ми його проведемо у вигляді гри-змагання. Для цього нам потрібно розбитися на три команди. (За допомогою різнокольорових листочків) Коли ми визначилися з командами, ми можемо розпочати наші змагання і перейти до місця їх проведення.

  Слово «осінь» давньослов’янське. Воно означає «час жнив». Тому люди спочатку осінню називали короткий відлік часу, а потім у це поняття об’єднали три місяці –
вересень, жовтень,
листопад.
А зараз завдання для всіх команд:відгадайте загадки.
Загадки:


1.        У південний край землі
Відлітають журавлі.
Знов лункий шкільний дзвінок
Вас покликав на урок.
Як цей місяць звати?
Прошу відгадати!
(ВЕРЕСЕНЬ)


2.        Кличуть вас ліси, поля, сади
Дозбирати осіннії плоди.
Із дерев спадає листя жовте,
То землею ходить місяць …
(ЖОВТЕНЬ)


       3.  Крапле з неба, дахів, стріх
Дощ холодний, перший сніг.
Почорнів без листя сад.
Що за місяць?
(ЛИСТОПАД)



Назва місяця вересня в основному пов’язана з його особливостями:
У римлян його називали «сентябрем» через його порядковий номер.
Давньоруська назва цього місяця – ревун, марень ( хмурень).
А українська його назва походить від слова «врасень»-іній.
Саме у вересні відбуваються перепади температури повітря вночі та вдень, що зумовлює появу роси.

Назва «жовтень» закріпилася у літературній мові в 19-ому столітті. Раніше в народі його називали рум’янцем осені, корінним (середній кінь у трійці), «місяцем голої землі, крижаних денців, мокрого снігу».
У римлян цей місяць був восьмим за порядком (від латинського окто – вісім), тому й назвали його октобером, а в російській мові октябрём.

Одвічна слов’янська назва «листопад» уживається в шести мовах. За короткі та холодні дні листопад ще називали куцнем, місяцем безлистої зими, листогнієм, напівзимником, місяцем «зміни одягу», роздягальником.
У російській мові назва «ноябрь» походить від латинського «новембер» - дев’ятий місяць у давньоримському календарі.

 Друге завдання: послухати природу.
-Прислухайтеся до рідної природи.

1 ТУР

   Ось ми потрапили на місце проведення нашого уроку. Встанемо всі у коло і розпочнемо з того, що кожен по одному слову скаже, що він почув. Пригадаємо, які твори ви читали, які вірші вивчали напам’ять, які герої вам зустрілися, або кого з героїв ви почули.
Яка команда дасть більшу кількість правильних відповідей, переможе у першому турі.
А може ускладнимо наше завдання: окрім персонажів творів назвіть також авторів цих творів.

Закінчимо наш перший тур вікториною «Із яких творів ці рядки?»

        Чи знайдеться на нашій милій Україні ліс, у якому б не зустрілася вам білка? (Микола Сингаївський «Осіння гра»)
        Задощило. Захлюпало. Серпень випустив серп? (Ліна Костенко «Вже брами літа замикає осінь»)

        Вітер взяв сопілку в руки: -Ду-ду-ду! Хто зі мною потанцює у саду? (Катерина Перелісна « Осінні танці»)

        Листопад найчастіше сумний? (Алевтина Волкова «Листопад – ворота зими».

        Шипшина важко віддає плоди? (Ліна Костенко)
        На початку жовтня ледве помітною лісовою стежкою….ішла дівчинка років тринадцяти? (Олесь Донченко «Лісовою стежкою»).
        Висновок: Я бачу, що майже всі добре запам’ятали й орієнтуються у наших вивчених творах. А тепер перевіримо, як ви запам’ятали вірш Ліни Костенко «Шипшина важко віддає плоди».

2 ТУР  Конкурс читців.(додаткові бали для кожної команди)

Обговорення в команді, хто буде учасником цього туру.
Гра «Австралійський дощ»
Перших два тури у нас пройшли на базі однакових завдань для всіх команд, а тепер спробуємо позмагатися у підготовці різних видів роботи. Отже:

3  ТУР (Робота у групах)

1-а група (Розсортувати горіхи та каштани)
2-а група (Викласти слово ОСІНЬ з каштанів та горіхів)
3-я група (Ви повинні опрацювати прикмети осені та розповісти усім, навіщо потрібно спостерігати за природою. Чого нас навчить фольклор?)

 ПРИКМЕТИ ОСЕНІ:
Журавлі летять у вирій високо, неквапно, стиха курличучи – на погожу осінь.

Якщо на початку жовтня з берези не опало листя, сніг ляже пізно.

Довго не відлітають шпаки – осінь буде суха.

На дубі багато жолудів – на сувору зиму.

Падолист пройде швидко – буде холодна зима.
Пізній падолист – на сувору зиму.

Білка мостить гніздо низько – на морозну зиму,
а якщо високо – зима буде теплою.

Який жовтень, такий і березень.

Як листопад дерев не обтрусить, довга зима бути мусить.
4. Перевірка роботи у групах.
        Після відповіді 1-ої команди учням пропонують прослухати твори композитора Вівальді «Осінь» (як композитор музикою передав свої враження про вересень, жовтень, листопад)
        Перед відповіддю 2-ої команди наголошуємо, що вони сьогодні письменники.
        А звертаючись до 3-ої групи, ми звертаємось до народної мудрості.
5.Складання сенкану. 
6. Підсумок  змагання. Визначення переможців.
Отже: ми сьогодні з вами працювали дуже незвично.
І серед нас визначилися переможці – це ті учні, які найкраще засвоїли нашу тему і нагадають мені, як вона називається.
-          Чи вдалося нам з вами переконатися, що осінь така мила…?
-          Діти, скажіть, чи цікаво вам було працювати сьогодні на уроці?
-          Про що нове ви дізналися, а що ще краще запам’ятали?
-          Чи будемо проводити ще такі уроки?
6.  Завдання в класі:Складання віршів про осінь, написання творів про осінь.
7. Підсумок уроку. Людина та природа… Ці два поняття пов’язані зараз, як ніколи. Дуже важливо навчитися читати велику книгу природи і співпрацювати з нею, бо людина не може жити без пташиного співу, яскравого сонечка.
Вийдеш в один із таких днів у неповторну живу майстерню і мимохіть стишуєш ходу перед вершинними витворами природи.

Немає коментарів:

Дописати коментар