вівторок, 29 жовтня 2019 р.

Урок мислення серед природи «Карнавал осінніх барв»

Урок  мислення серед  природи «Карнавал осінніх барв»


МЕТА: Вчити дітей спостерігати  за змінами в природі восени визначити у спостережуваному істотне, збагатити мовлення учнів образними висловами і підготувати їх до складання казки. Виховувати любов і бережне ставлення до природи, естетичні почуття.
Хід уроку:
І.Організація учнів до уроку.
(Організований вихід на подвір’я школи).

ІІ.Повідомлення теми і мети уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Читання вчителем казки-загадки.
За синіми морями, за високими горами в густому лісі на узліссі стоїть хатинка. А ліс цей незвичайний. У ньому і птахи, і звірі, і навіть дерева розмовляють. Ось і розповіли вони, що живе в цій хатинці старий, але дуже мудрий дідусь. Є в нього чарівна палиця.
Стукне він нею об землю, і дива творяться: то сніг іде, то квіти розпускаються, то яблука достигають.
А звати того дідуся - Рік.
Є в нього чотири дочки. Та такі ж гарні, що й очей не можна відірвати: добрі, швидкі, ласкаві, але між собою не схожі.
У білому вбранні, з різдвяними святами, з веселими розвагами, з білосніжними килимами старша дочка - Зима.
Наймолодша дочка привітанням журавля пробуджує поля, небеса і ручаї, заквітчує гаї - це Весна.
Добра і весела, завжди з квітами та ягодами. Це - щедре Літо.
А ось послухайте загадку і скажете, як звали ще одну дочку.
Хто вона, ота красуня
В золотім намисті,
Що без пензля в різні барви
Скрізь малює листя.
На деревах листя те
 Так блищить, мов золоте.
ДІТИ: Осінь                     
Так,  це- осінь! Славна, мила, золота!
Вона в лісі побувала, на городах все зібрала.
А тепер прийшла до вас, щоб порадувати клас!
 Діти, а як звати  любих синочків осені? (Учні називають).
2.Осінні місяці.
(Заходить Вересень)
ВЕРЕСЕНЬ:
У серпанку павутини 
Білі ниточки снуються,
Вже тумани по долині
У ранкову пору в'ються.
В лісі верес розкриває
Свої келишки бузкові,
І багрянець покриває
Пишні грона калинові!
Вересневе небо синє,
І сади ще пахнуть літом,
В полісаднику жоржини
Розгорілись дивоцвітом.
(Заходить жовтень)
ЖОВТЕНЬ:
Листя жовте та червоне
Легко з дерева злітає,
Мов метелик, на долоні
З тихим шелестом сідає.
Пахне свіжістю й морозом
Килим з листя осокорів,
А на річці верболози
Зустрічають ранні роси.
Сяють золотом берези,
Жовтень ним вінчає осінь,
Журавлиний клин мережить
Висоти холодну просинь.
(Заходить Листопад)
ЛИСТОПАД:
Зникли біленькі хмаринки,
Небо не синє, свинцове,
Зрідка снуються сніжинки
В переддення грудневе.
Хмарна не радує днина,
Вітер висвистує в кронах,
Лиш молода горобина
Світиться в гронах червоних.
ВЧИТЕЛЬ:
-    Діти, а чому синочки Осені мають такі імена?
(Відповіді дітей)
 3.ДОПОВНЕННЯ ВЧИТЕЛЯ:
- А чи знаєте ви, діти, як в далеку давнину називали осінніх братів місяців?
Тож слухайте. Вересень колись називали сівень - бо починали сіяти озимину.
Жовтень - хмурень - бо часто змінювалась погода, або весільний. У народі так і казали "Жовтень на весілля багатий".
А листопад - просто падолист - опадає листя.
-Давайте послухаємо вірші про осінь.

ІV.Основна частина.
1.Вірші про осінь.
На узліссі осінь фарби розбавляла.
Пензликом легенько листя малювала.
Вже руда ліщина, пожовтіли клени.
У красі осінній тільки дуб зелений.
Утішає ясень: Не сумуй за літом.
Глянь, усі дерева в золото одіто.
Золота красуня — осінь чарівниця!
По землі ступає, золотом іскриться.
В жовте і червоне листячко фарбує,
І картини дивні, чарівні малює!
Небо синє - синє, листя кольорове,
А яке довкілля радісне, чудове!
А які жоржини, наче сонце квіти!
Світ наш неповторний, гарний, розмаїтний!
Світ наш незбагненний,
Дивний, загадковий.
І такий прекрасний, і такий чудовий!
 -А які прикмети осені ви знаєте? Поясніть їх.
1-Й УЧЕНЬ:
Вересень - перший подих осені.
2-Й УЧЕНЬ:
Чим тепліший і сухіший вересень, тим пізніше прийде зима.
3-Й УЧЕНЬ:
Жовтень ходить по краю та виганяє птахів з гаю.
4-Й УЧЕНЬ:
Високо летять гуси - чекай тривалої осені.
5-Й УЧЕНЬ:
У жовтні, кожен знає, що з великої хмари малий дощ.
ВЧИТЕЛЬ:
2.Барви осені.
Проминуло тепле літо і настала пора, яку часто називають чудовою, замріяною, золотою. У ній поєднується чарівність барв.
І сьогодні я запрошую вас  у гості до Осені на карнавал Осінніх барв.
Осінь... Скільки поезії в цьому золотаво-сонячному слові і скільки радості й тихого смутку!
-    Діти! Де ви бачите барви осені?
-    А ще які сліди осені ви помітили?
-    Як змінилося забарвлення листя на деревах і кущах?
(Листя на деревах і кущах пожовтіло, побагровіло і, наче золоті пташенята, злітають листочки з дерев).
Заходять Барви (Жовта, Червона, Помаранчева, Зелена, Багряна)
Жовта:
По садочку я гуляла,
Всі дерева фарбувала.
Ось поглянь, листочки жовті,
Хоч іще у нас не жовтень.
Червона:
А я в лісі побувала,
Там дерева фарбувала.
У червоний колір-
 клени та тополі.
Зелена:
Не дивися ти на клени ,
Бо кущі ще є зелені.
Помаранчева:
Озирніться довкола, люди,
Помаранчевий колір всюди.
Багряна:
Прийшла осінь золотава,
Вже багряні квіти й трави.
(Хоровод осінніх барв).
3.Спостереження за природою осені.
 -    Прислухайтесь до "музики" листопаду: яка вона за характером? Доберіть слова, які влучно передають шум листя під ногами.
(Шумлять, шелестять, шерехтять, шарудять, тріщать, хрумтять, шепочуться).
·         З чим порівнюють опале листя?
(З барвистим килимом)
·         А що ще воно вам нагадує?
(Золоті монетки, різнокольорові клаптики, яскраві обгортки від цукерок).
·         Про що шепочуться опалі листочки?
(короткі розповіді дітей).
·         Діти, а назвіть найпоширеніші осінні квіти?
(Яскраво-оранжеві нагідки, барвисті айстри, жоржини, чорнобривці, хризантеми).
-А тепер давайте поспостерігаємо за берізкою.
- Якого кольору в неї листя, кора, як розміщені гілки, чи є сережки?
4.Робота в групах:
1 група- викласти з каштанів слово «осінь»;
2 група- зібрати прислів’я про осінь;
3 група-пояснити з якого дерева листя.
5.Складання казки про осінь, оформлення казки.
V.Підсумок уроку.
-За чим ми сьогодні спостерігали?
-Про що складали казку?
-Що було для вас найцікавішим?

Немає коментарів:

Дописати коментар